Du är här
Förbättra regionens förmåga att hantera kris och ofred
I händelse av kris är det den som ansvarar för en verksamhet i normala situationer, som har motsvarande ansvar vid en störning. Region Gotland ansvarar för många områden, bland annat; sjukvård, hamnverksamhet, skolor, vatten och avlopp, äldrevård och omsorg.
Regionen skall också ansvara för samverkan med andra myndigheter. Gotland har ett mycket utsatt läge om det blir störningar i varutillförsel även i fredstid.
PWC har genomfört en revision ”Granskning av kris- och katastrofberedskap – Region Gotland”. Granskningen avgränsar sig till regionstyrelse och HSN. Enligt rapporten har regionen inte fullt ut säkerställt en ändamålsenlig krisberedskap i enlighet med lagstiftning och myndigheters riktlinjer.
Det operativa ansvaret; att se till att det finns vatten, att skolor fungerar, att medborgarna kan få information, att det finns mediciner, att hamnverksamheten fungerar och mycket annat vilar på förvaltningarna
- Regionstyrelsen uppdras att göra en kartläggning av olika krisscenarion, och kopplar uppdrag utifrån kartläggningen till förvaltningarna för att klara den operativa krishanteringen.
Claes Nysell